SERIÁL - 5 TIPŮ JAK PRODAT A NEPRODĚLAT

1. Díl - STANOVENÍ CENY

Jenou z nejlepších inspirací pro každého z nás je pozorovat při práci člověka, který dokáže maximálně využít své schopnosti a dovednosti k tomu, aby výsledek jeho práce byl kvalitní a naprosto dokonalý. Je to jako koncert. Krásná souhra mnoha prvků.

Viděl jsem za svou kariéru spoustu lidí, kteří se pokoušeli dělat práci jiných, ale tak nějak to v nejlepším případě prostě nebyl průšvih.

Zkuste si na začátku prodeje udělat následující SWOTKU (vysvětlení níže) a ověřte si, že jste udělali maximum, abyste Vaši nemovitost co nejlépe prodali.

SWOT analýza se řadí mezi základní metody strategické analýzy, a to právě z důvodu jejího integrujícího charakteru získaných, sjednocených a vyhodnocených poznatků, ze kterých jsou generovány alternativy strategií dalšího rozvoje SWOT je zkratka z anglického originálu, kde S = Strengths (Silné stránky), W = Weaknesses (Slabé stránky), O = Opportunities (Příležitosti), T = Threats (Hrozby).

 

A. ŠPATNĚ STANOVENÁ CENA

Stanovená cena neznamená vysoká nebo nízká, ideální je OPTIMÁLNÍ. Jedině ta Vám zajistí prodej za maximální možnou cenu. Vychází ze zkušeností s danou lokalitou a historickým pohledem na zájem o podobné nabídky v ní.

Rada sousedů
NELZE jen slučovat s radami sousedů. Jak se říká, každá rada je drahá. Není měřítko, za kolik prodal byt soused, ale je nutné myslet na více faktorů určení ceny.

Internetové kalkulačky
NELZE se jen spolehnout na volně dostupné internetové výpočtové kalkulačky (často jsou velmi nepřesné a nedokáží zohledňovat reálnost finálních dat, ale pouze nabídkových, a pokud zohledňují data dle katastru, tak ta jsou v podstatě při současném vývoji trhu již stará).

LZE se spolehnout i na instinkt.
LZE se spolehnout i na důkladnou analýzu z více zdrojů.
LZE se ROZHODNĚ spolehnout na zkušenost s lokalitou s opakovanými prodeji.

Příklady špatně stanovené ceny

  1. Okamžitý kupec a velké množství zájemců
    V tu chvíli jste pod cenou. Možná i výrazně. Musíte využít řízený systém pro třídění mezi zájemci, který vyžaduje skvělé strategické uvažování, abyste o kupce s nejvyšší možnou nabídkou nepřišli.
    Není to systém, nesystém se smyslem fungování, že lidi mezi sebou necháte na hrubo pouze „handlovat“. To se prostě dnes ve slušných obchodních stycích nedělá.
    Pomohu – využijte FORMULÁŘ, kde zájemce nadefinuje CENU, výši HYPOTÉKY, POPLATKY …
    To vám poskytne dobré vodítko při výběru toho pravého.

    Slušné jednání by mělo být součástí každého obchodu
  2.  
  3. Nemáte žádné zájemce

    Zde je důležité si říct, zda prodáváte atypickou nemovitost, či nikoliv.
    Atypická znamená málo zájemců samo o sobě.
    Typická nesmí znamenat málo zájemců. 30 dní bez reakce? S cenou jste úplně mimo a čím déle budete inzeráty na internetu držet, tím více snižujete budoucí kredit vaší nabídky.

    Příklady atypických nemovitostí:
    Mezonety, byty a domy na výjimečných místech (neplatí, že co je výjimečné pro Vás, je tak i obecně). Cokoliv, co se vymyká standardu.

    Příklady typických nemovitostí:
    Byty 1+kk – 4+1 v bytových domech. Ať už novostavby, starší cihlové domy, nebo panelový evergreen. Rodinné domy v satelitních vesničkách i klasických zabydlených čtvrtích.

 

B. OPTIMÁLNÍ CENA

Ať mě zase někdo nechytá za slovo. Návod na ideální prodej neexistuje, návod na skvělou přípravu ANO.

Jak se chystá optimální cena:

1/4 Cenová mapa
softwarové posouzení alespoň dvou programů poskytne vodítko

2/4 Poptávka od fundovaných lidí
po zkušenostech s prodeji Vám poskytne potvrzení prvotního směru výše ceny

3/4 Reálnost zájmu na prezentované ceny
z části nahradí software, ideální je však zkušenost lidí, kteří pravidelně prodávají a poskytnou relevantní údaje

4/4 Relevantní výpočet ceny - správnost zadaných údajů
Je vhodné se instinktivně zařadit k posuzovaným cenám srovnatelných nemovitostí, což není vždy jednoduché. Vnímání vlastní nemovitosti je vždy o něco lepší nebo horší. Tento krok je ověřením, že jste došli dle možností předchozího bodu ke správnému určení.

Jak se nechystá:

  1. Marie (kamarádka vedle ze vchodu) prodala byt za 4.700.000 Kč. Vy si řeknete: My máme lepší vybavení a prodáme ho za víc
  2. Na internetu prodávají ten samý byt (jako Marie) za 4.850.000 Kč, “Přece nebudeme prodávat levněji.“ (gratuluji, právě jste se stali obětí realitní bubliny)
  3. Nadsadíte cenu a pak zlevníte (nadsazení = pozdější ztráta proti optimu o 5-10 %), začnete prodávat za 5.100.000 Kč
  4. Zadám to všude kam to jde. Je mi jedno kdo a jak to prodá. Zase úplně lichá úvaha a jedna z největších chyb dobrého prodeje

 

Informací pro stanovení ceny není nikdy dost. Tzv. cenotvorných veličin je překvapivě mnoho, ale mají různou váhu a je třeba správně vyhodnocovat. Svoji roli hrají i těžko vyčíslitelné vlastnosti, okolnosti a rozdíly mezi jednotlivými nemovitostmi. Kupující často ovlivňují jejich emoce a pocity, které si většinou nepřipouští, a to se projevuje na ceně i prodejnosti.

Přístup k informacím, dlouholeté a rozsáhlé zkušenosti přímo z praxe jsou nenahraditelné.

 

Ocenění probíhá online

Ceny nemovitostí jsou na svém historickém maximu. I vy můžete prodat za nejvyšší cenu

Šetříme Váš čas i peníze. Vypracujeme podklady pro notáře při dědickém řízení

 

Spolu s odhadem tržní ceny dostanete i informace o realizovaných prodejích ve Vašem okolí a návrh optimální nabídkové ceny.

© Copyright 2018 Martin Nesládek - All Rights Reserved